Mindfulness


tyonohjaus

Mindfulness-Based Stress Reduction eli MBSR-kurssi

Jon Kabat-Zinn on 1970-luvulla kehittänyt Massachusettsin yliopistoklinikalla kroonisesti sairaiden hoitoon Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) ohjelman. Se on sittemmin tieteellisten tutkimusten perusteella osoittautunut mielekkääksi ja hyviä hoitotuloksia tuottavaksi menetelmäksi myös työkyvyn ylläpitämisessä, rentoutumisen oppimisessa ja stressinhallinnassa. MBSR-menetelmä on otettu käyttöön myös muilla terveydenhoidon alueilla sekä mm. urheiluvalmennuksessa ja työelämän haastavissa tilanteissa.

Rentoutus- ja steressinhallinta- eli MBSR-kurssin sisältö muodostuu yksinkertaisista, helposti opittavista meditaatio ja joogaharjoitteista, joissa keskeistä on hyväksyvän tietoisen läsnäolon harjoittaminen. Harjoitteet yhdistävät kehoa, hengitystä ja mieltä luontevaksi, koko elämää vahvistavaksi kokonaisuudeksi.

Menetelmä on sovellettu vanhoista joogan ja buddhalaisuuden viisausperinteistä länsimaisille ihmisille sopivaksi. Näistä perinteistä on ollut löydettävissä tuhansien vuosien aikana hyvin toimiviksi havaitut harjoitteet.

"Tietoisella läsnäololla ei kuitenkaan ole juurikaan tekemistä uskonnon kannsa, paitsi sanan perimmäisessä merkityksessä - siinä, että ihminen pyrkii arvostamaan sitä suurta mysteeriä, että hän on elossa ja näkemään, että hän on elävässä yhteydessä kaikkeen olemassaolevaan." Jon Kabat-Zinn: Olet jo perillä-tietoisen läsnäolon taito, Basam Books

Tarjoan MBSR-kursseja yleensä yhden keväällä ja syksyllä.

Hiljaisuuden Päivä

Kaikille avoin Hiljaisuuden Päivä on kuin lahja itselle. Se suo mahdollisuuden laskeutua hetkeksi hiljaiseen olemiseen arjen kiireiden keskeltä. Päivän ohjelma koostuu MBSR-kurssin mukaisista läsnäoloon kutsuvista meditaatioharjoitteista. Hiljaisuuden Päivä toteutetaan ympäristössä, joka tukee osallistujaa laskeutumaan tietoiseen, hyväksyvään läsnäoloon. Päivä on yleensä lauantaisin klo 10-16.30. Hiljaisuuden kesto Päivässä on noin 5 tuntia.

Tarjoan kaikille avoimia Hiljaisuuden Päiviä yleensä yhden alkuvuodesta ja yhden alkusyksystä.

Tuki-illat

Mindfulness tuki-illat ovat tarkoitettu tukemaan MBSR-kurssin jälkeistä harjoittamista. Ilta tarjoaa tukea erilaisissa harjoittamiseen liittyvissä kysymyksissä riippumatta siitä onko harjoittaminen juuri nyt säännöllistä vai ei. Illassa voi yhdessä iloita harjoittamisen hyvistä vaikutuksista kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Tuki-iltaan ovat tervetulleita myös harjoittajat jotka ovat käyneet MBSR-kurssin toisella paikkakunnalla.

Tuki-iltoja tarjoan kerran kuukaudessa.

Ammattitaidon ylläpitäminen ja oma harjoittaminen

Olen harjoittanut mindfulness-meditaatiota vuodesta 2006 alkaen. Kiinnostukseni heräsi Jon Kabat-Zinnin Olet jo perillä-kirjaan tutustuessani. Pian jo löysinkin Leena Pennasen nauhoitteet ja kurssit. Hän on työnohjaajani näissä mindfulness-ammattiasioissa.

Myöhemmin tutustuin Nirodha ry:n toimintaan syventääkseni omaa meditaatioharjoittamistani ja löytääkseni lisätietoja siitä suuresta viisausperinteestä, johon nämä Jon Kabat-Zinnin kehittämät hyvinvointia edistävät kurssit pohjautuvat.

Oma harjoittaminen on elinikäinen kiinnostuksen kohde ja mahdollisimman tasapainoisen elivoimaisuuden lähde. Ylläpitääkseni kaikkea tätä osallistun säännöllisesti retriiteille sekä Nirodha ry:n toimintaan.